06 24 39 10 45 jacqueline@180-graden.nl

Een onderscheidende aanpak bij het benaderen van klanten gaat niet alleen over ervaring, skills of kennis, maar ook over de manier waarop je deze laat aansluiten bij de persoonlijke voorkeuren van jouw gesprekspartner. Maak het verschil door je te verdiepen in de persoonlijkheidstypen van jouw klanten, en pas jouw aanpak daarop aan! De systematiek van Insights Discovery biedt handige tips om hier een praktische invulling aan te geven. In deze update lees je meer over de aanpak die past bij een gesprekspartner met een voorkeur voor Vurig Rood. In volgende updates komen ook de andere kleuren aan bod.

Hoe herken je iemand met een voorkeur voor vurig rood?

Mensen met veel Vurig Rood vinden dat tijd alles te maken heeft met geld. Ze werken graag in een zakelijke setting waarin zij zelf het tempo kunnen bepalen. Ze houden niet van tijdverspilling en zijn erop gericht om resultaten te behalen. Ze werken vaak in een hoog tempo, en verwachten dit ook van anderen. Meetings en vergaderingen dienen effectief en doelgericht afgerond te worden. Ze verwachten van hun gesprekspartner dat deze professioneel is en verstand van zaken heeft. Ze kunnen weinig respect opbrengen voor een gebrek aan expertise. Ze nemen makkelijk beslissingen, maar willen dan wel dat alles op een rijtje staat zodat ze een weloverwogen keuze kunnen maken.

 

De 4 kleuren .                       Vurig rood

 

   Vurig Rood – Lichaamstaal                                            Vurig Rood – Interactie             

  • Formeel                                                                        Pragmatisch
  • Direct oogcontact                                                         Vastberaden
  • Stevige handdruk                                                         Kritisch
  • Rechte houding                                                            Taakgericht

Hoe ga je om met iemand die een voorkeur heeft voor vurig rood?

Als je geaccepteerd zaken wilt doen met mensen met veel Vurig Rood, kan je hen het beste het gesprek laten leiden. Benoem de concrete resultaten die je gaat realiseren als jouw gesprekspartner zaken met je gaat doen. Kom altijd afspraken na, en reageer snel op verzoeken. Zorg ervoor goed voorbereid te zijn, en sla het hoofdstuk ‘koetjes en kalfjes’ over of houdt het zo kort mogelijk. Wees to-the-point en duidelijk: wat vraag je, en wat heb je nodig? Wat levert het op in concrete resultaten? Vermijd onderwerpen als ‘gevoel’ maar onderbouw jouw beloftes met feiten. Tijdverspilling is voor mensen met een voorkeur voor Vurig Rood een doodzonde. Je krijgt hun aandacht als je het houdt bij hoofdpunten en resultaten. Laat hen aan het roer staan, maar reik hen wel alle opties en kansen aan. Wees een gesprekspartner op niveau en vraag om de opdracht. Als je dat niet doet, nemen ze je zeker niet serieus.

Wil je meer weten over hoe Insights Discovery kan helpen om teams effectiever te maken of zelf effectiever te worden? Neem dan contact met me op.