06 24 39 10 45 jacqueline@180-graden.nl

Effectievere communicatie begint door je te verdiepen in de persoon met wie je een gesprek voert. Maak het verschil en pas jouw aanpak daarop aan! De systematiek van Insights Discovery biedt handige tips om hier een praktische invulling aan te geven. In deze update lees je meer over de aanpak die past bij een gesprekspartner met een voorkeur voor Helder Blauw. Lees ook mijn blogs over communiceren met iemand met een voorkeur voor  Vurig Rood, Stralend Geel, of Zacht Groen!

Hoe herken je iemand met een voorkeur voor helder blauw?

 Mensen met een voorkeur voor helder blauw hebben over het algemeen een wat afstandelijke, formele benadering. Zij zijn gesteld op hun privacy, en voelen er weinig voor om het in een zakelijke setting over privé aangelegenheden te hebben. Zelfs niet als het om iets ‘neutraals’ gaat als hobby’s. Beslissingen nemen zij op basis van objectieve en gedetailleerde informatie, en zij zullen hier meer tijd voor nodig hebben dan je mogelijk gewend bent. Ze hebben een systematische aanpak en zullen stap voor stap te werk gaan.

                  

Helder blauw – Lichaamstaal        

  • Rustig
  • Gesloten                                                       
  • Voeren ‘innerlijk’ gesprek met zichzelf        
  • Risicomijdend                                              

Helder blauw – Interactie     

  • Afstandelijk
  • Formeel
  • Gestructureerd
  • Nauwkeurig

Hoe overtuig je iemand met een voorkeur voor helder blauw van jouw idee, product of dienst?

Ten eerste: bereid je goed voor! Dat zal jouw gesprekspartner ook doen. Je staat echt met 1-0 achter als deze ontdekt dat jij je minder goed hebt voorbereid dan hij of zij zelf. Begin met een duidelijke agenda en wees duidelijk over het doel van je komst. Een ‘sociaal praatje’ wordt over het algemeen niet zo op prijs gesteld dus houd dit kort. Houd je aan de agenda en de beschikbare tijd, en geef gedetailleerd en onderbouwde informatie. Je verdient pas waardering als je in staat bent om te laten zien dat je de situatie goed kunt analyseren en vervolgens met een passende oplossing kunt komen. Opleiding en referenties kunnen een belangrijke rol spelen. Een business case of klanten case is een goede manier om te bewijzen wat je waard bent, maar zorg dat je je tot de feiten beperkt. Emoties worden ervaren als dodelijk vermoeiend.

Wil je meer weten over hoe Insights Discovery kan helpen om teams effectiever te maken of zelf effectiever te worden? Neem dan contact met me op.