06 24 39 10 45 jacqueline@180-graden.nl

Aan het begin van het jaar hebben we vaak goede voornemens. Doelen die we willen realiseren in het komende jaar. Of het nu gaat om zakelijk succes of persoonlijk geluk, het blijft lastig om die goede voornemens echt om te zetten in acties en daarmee dan het gewenste resultaat te halen. Ik help je met een model waarmee je meer kans hebt op succes.

Goede voornemens werken (meestal) niet

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: goede voornemens werken meestal niet. Slechts 1 op de 4 mensen lukt het uiteindelijk om hun goede voornemen in een daadwerkelijk resultaat om te zetten. Dit heeft verschillende oorzaken:

  1. Begin niet in januari! Uit onderzoek blijkt dat januari zo’n beetje de slechtste maand is om te starten met je goede voornemens. Augustus, als je net uitgerust terugkomt van vakantie blijkt een betere maand te zijn.
  2. We stellen onze doelen te hoog (en dus niet haalbaar). Als je wilt afvallen, probeer dan eerst een paar kilo af te vallen door te stoppen met snoepen of alcohol drinken. Een heel streng dieet en 3 keer per week naar de sportschool houd je maar korte tijd vol, waardoor het effect na een tijdje weer verloren gaat.
  3. In stress situaties heb je de neiging om terug te vallen in ‘oud’ gedrag. Zorg dat je voldoende slaapt en gezond eet. Je veerkracht neemt toe als je uitgerust bent.
  4. We denken niet na over hoe we ons doel concreet kunnen bereiken, en wat te doen als we tegen moeilijke situaties aanlopen. Vooruit denken en een plan maken dus!

Een plan maken vergroot de kans op succes

Het zal je niet verbazen dat ook bij goede voornemens het maken van een (eenvoudig) plan de kans op het halen van je doelen aanzienlijk kan vergroten. Daarom laat ik je hieronder een model zien dat je als basis voor jouw plan kunt gebruiken. Het is een model van Insights Discovery, het G-WAVE model. Dit model wordt gebruikt in organisaties die veranderingen willen doorvoeren in teams, en voor persoonlijke ontwikkeling van individuele medewerkers.

G-wave model

Hoe werkt het?

Begin met het bepalen van een concreet doel. De G in G-wave staat voor ‘GOAL’. Welk concreet doel wil je realiseren? Bijvoorbeeld: ik wil het komende jaar 5 nieuwe klanten binnenhalen. Of: ik wil meer tijd vrij maken voor mijn gezin.

Maar eh…. WAAROM (W) deed je dit ook alweer? Wat is jouw reden om dit doel te kiezen? Vaak ligt hier al een belangrijke basis voor succes. Als je kunt omschrijven waarom je iets héél graag wilt.  Die 5 nieuwe klanten geven jou meer financiële ruimte zodat je meer tijd kunt overhouden van dingen die je ook belangrijk vindt. Zoals meer tijd met je gezin doorbrengen. Dat wil je omdat dat je je graag verbonden voelt met je familie, en hun geluk belangrijk vindt. Blijkt bij het beantwoorden van deze vraag dat je het misschien toch niet heel erg graag wil? Misschien is het dan beter om een ander doel te kiezen…..

De volgende stap is het bepalen van ACTIES (A). Wat ga je doen om deze doelstelling te realiseren? In het geval van de 5 nieuwe klanten: ik ga elke maand een netwerk bijeenkomst bezoeken, ik ga elke week 2 afspraken maken met mensen uit mijn netwerk, ik ga elke maand een blog publiceren op Linkedin. Als het om de tijd met je gezin gaat, kan je denken aan: ik ga elke avond samen met mijn partner de hond uitlaten. Ik houd elke woensdagmiddag vrij om met mijn dochter naar paardrijden te gaan.

Motivatie en hulp

Vervolgens is het belangrijk om het eindresultaat te VISUALISEREN (V). Dit kan je helpen om gemotiveerd te blijven. Denk aan hoe mooi of succesvol je leven er straks uit zal zien als jij je doelen hebt behaald. Als je 5 nieuwe klanten hebt binnengehaald hoef je je geen zorgen meer te maken over het bestaansrecht van jouw bedrijf, en kan je altijd alle rekeningen betalen. Sterker nog: je houdt geld over om leuke of nieuwe dingen van te doen! En als je meer tijd vrij maakt voor je gezin zul je zien dat jullie dichter naar elkaar toe groeien, je dochter een fijne jeugd krijgt en je partner jou weer de mooiste en leukste van de wereld zal vinden. 🙂 Zie je wel, je wordt nu al enthousiast om jouw doel echt te gaan halen!

Maar wat te doen als het tegenzit? Niet afhaken natuurlijk, maar anticiperen. Of: ERBIJ HALEN VAN HULP (E). Dit kan morele steun zijn, door zoveel mogelijk mensen te vertellen welk doel je wilt bereiken, en hen vragen jou daarbij te helpen. Maar het kunnen ook hele praktische zaken zijn: een Linkedin ‘expert’ raadplegen die jou tips kan geven om goede blogs te schrijven waarmee je nieuwe contacten kunt leggen. Je laten introduceren door een bekende op een netwerkborrel. Aan bestaande klanten vragen om een referentie over jou te schrijven. Met je partner afspreken dat hij jou stimuleert om mee te gaan wandelen als je even geen zin hebt, of te druk bent. Je agenda blokkeren op woensdagmiddag.

Zo, aan de hand van een paar voorbeelden heb ik je laten zien hoe makkelijk het is om een concreet plannetje te maken. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, maar het gaat je wel veel opleveren. Enne…. je hoeft niet in januari te beginnen met je goede voornemens, het kan op elk gewenst moment!

Heel veel succes met jouw persoonlijke doelen voor het komende jaar!

Wil je meer weten over hoe Insights Discovery kan helpen om teams effectiever te maken of zelf effectiever te worden? Neem dan contact met me op.