06 24 39 10 45 jacqueline@180-graden.nl

Een onderscheidende aanpak bij het benaderen van klanten gaat niet alleen over ervaring, skills of kennis, maar ook over de manier waarop je deze laat aansluiten bij de persoonlijke voorkeuren van jouw gesprekspartner. Maak het verschil door je te verdiepen in de persoonlijkheidstypen van jouw klanten, en pas jouw aanpak daarop aan! De systematiek van Insights Discovery biedt handige tips om hier een praktische invulling aan te geven. In deze update lees je meer over de aanpak die past bij een gesprekspartner met een voorkeur voor Stralend Geel. In mijn vorige blog heb ik al aandacht besteed aan Vurig Rood.

Hoe herken je iemand met een voorkeur voor stralend geel?

Mensen met veel stralend geel zijn doorgaans meer geïnteresseerd in wat jij vindt of voelt, en wie je kent, dan in jouw diploma’s of professionele ervaring. Ze hebben een uitgebreid netwerk, en daar bouwen ze actief aan.Ze laten hun keuze voor jouw product of dienst vaak afhangen van de mening van hun ‘peers’. Die mening vinden zij belangrijker dan de inhoud van het product of de dienst zelf. Ze willen vooral plezier hebben en houden doorgaans van luchtigheid, ook in zakelijke gesprekken. Ze zijn geïnteresseerd in een visie die duidelijk anders en onderscheidend is, en waarmee zij zich kunnen verbinden. Ze hebben vaak en veel ideeën, die niet altijd tot iets concreets leiden. Ze staan graag in het middelpunt van de belangstelling, en hebben behoefte aan waardering en erkenning.

 

De 4 kleuren .                            

 

 

 

 

 

 

Stralend geel – Lichaamstaal

  • Expressief
  • Veel handgebaren
  • Hoog tempo
  • Open

 

Stralend geel – Interactie

  • Persoonlijk
  • Enthousiast
  • Houden van brainstormen
  • Vriendelijk

Wat te doen als je iemand ontmoet met een voorkeur voor stralend geel?

Als je jouw idee, product of dienst wilt verkopen aan iemand met veel stalend gele energie, dan is het schetsen van een prachtige toekomstvisie een must. Het gaat niet zozeer om wat je wilt verkopen, als wel om wat jouw klant ermee kan bereiken. En dan gaat het heel vaak om persoonlijke doelen, die best wel ‘out of te box’ mogen zijn. Samen nieuwe ideeën genereren en daarmee jouw aanbod nóg beter laten aansluiten bij de behoefte van de klant is een beproefde manier om de stralend gele energie te laten stromen. Zo zul je zeker jouw gesprekspartner enthousiasmeren en overtuigen voor jou te kiezen. Besteed daarnaast voldoende tijd aan ‘sociale’ interactie. Het strikt zakelijke vindt jouw gesprekspartner met gele energie maar saai. Hij is vooral geïnteresseerd in de mens achter het product, en vertelt jou graag meer over zijn eigen drijfveren. Blijf contact houden, ook als er niets te verkopen is. Relaties onderhouden is wat mensen met gele energie drijft. Wees oprecht geïnteresseerd en je zult een waardevolle klant relatie krijgen.

Wil je meer weten over hoe Insights Discovery kan helpen om teams effectiever te maken of zelf effectiever te worden? Neem dan contact met me op.